Generella tankar om diet

Dagens ämne tänkte jag skulle handla om lite generella tankar kring en diet. Som vi alla vet förbrukar vi kalorier konstant, oavsett om vi sitter och rullar tummarna eller om vi är ute och springer. Skillnaden är mängden kalorier som förbrukas, och varifrån denna energi tas ifrån. Ett generellt och omdebatterat ämne är ekvationen kalorier in - kalorier ut, vilket menas att det inte spelar någon roll varifrån kalorierna kommer ifrån (alltså vilken typ av föda som intas) eller hur kaloriunderskottet uppkommer (om det är pga minskad föda eller ökad träning). Jag kommer inte gå vidare in på huruvida jag tror detta stämmer eller ej i detta inlägg, utan det får bli senare. 
 
 
 
Ju äldre man blir, desto svårare blir det tyvärr att gå ner i vikt. Detta då ämnesomsättningen blir lägre med åldern, samt att kvinnokroppen bildar både fler och större fettceller som en reaktion vid sänkta östrogennivåer i samband med klimakteriet. Med detta sagt är det absolut ingen omöjlighet att nå en riktigt grym fysik senare i livet, det bara krävs lite mer vinnarskalle (något som jag är tvärsäker på att mina båda damer har). Generellt brukar man inte rekommendera någon att äta mindre än 1200 kcal om dagen, då det är svårt att få i sig alla makronutrienter (protein, fett, kolhydrater), vitaminer och mineraler man behöver per dag vid ett kaloriintag under detta. Detta är som med allt annat debatterbart, då jag t.ex. minns en artikel jag läste om en gravt överviktig man som fastade i över 1 år och nådde normalvikt utan några större negativa konsekvenser. Men då ingen av er är vare sig så överviktig eller särskilt sugen på att fasta någon längre period (utgår jag ifrån, rätta mig om jag har fel) så utgår vi från att 1200 kcal-gränsen gäller. För att räkna ut ett ungefärligt värde för hur mycket energi man förbrukar varje dag används oftast Harris-Benedict ekvationen: 
 
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)
 
Denna modell ger då ditt BMR (Basal Metabolic Rate, eller basalomsättning) vilket innebär den förbrukning du har i absolut vila. Då det egentligen aldrig sker att vi är i absolut vila ska basalomsättningen multipliceras med en aktivitetsfaktorPAL (Physical Activity Level). Denna kan vara svår att avgöra, vilket gör att jag rekommenderar er att fylla i er ungefärliga aktivitetsnivå här. Det är vanligare att man överskattar sin aktivitetsnivå än tvärtom, så ha det i åtanke när ni gör er beräkning. 
 
 
För er två tror jag därmed att optimala kaloriintaget vid diet ligger på runt 1200 kcal/dag. Detta betyder dock inte att det är optimalt att lägga sig på en kaloribudget om 1200 kcal till att börja med. Detta då 1200 kcal är absolut minimum, och om ni når en platå finns inget kvar att ta ifrån. Därför har jag lagt ett schema till er om ca 1350-1400 kcal/dag, vilket möjliggör en minskning i framtiden om detta skulle behövas.
 
Optimal viktnedgång brukar man säga ligger kring 0,5 kg/vecka. Detta bygger på principen att 1 kg kroppsfett består av 7000 kcal, och genom att minska energiintaget med 500 kcal/dag får du en veckovis minskning om 3500 kcal = hälften av 1 kg fett. Vid större viktnedgång är risken större att det är mestadels muskler du tappar, vilket inte är önskvärt då muskler kräver mer energi, vilket ger dig större utrymme att äta mer. 
 
Detta inlägg blev väldigt generellt och gick därmed inte in på djupet någonstans, men förhoppningsvis la det en liten grund som vi kan bygga vidare på framöver. Hojta till om det var något som var oklart, så ska jag försöka förklara det lite mer förståeligt! 
 
Kram!


Kommentarer
Mamma

Hej gumman! Har läst ditt inlägg och ser att du verkligen har lärt dig mycket. Jag gjorde beräkningen på mitt BMR, men har du även ngn formel för aktivitetsfaktorn? Jag kämpar på med dieten och jag tycker verkligen den verkar funka. Dock är det nog så att min kropp vill inte riktigt inse att jag är över 50 och inte ska vara så hungrig som tidigare. Ser nu fram emot lördag när jag planerar att unna mig lite extra när vi ska bort och käka middag hos Göran och Lena och på fredag ska vi testa ditt recept. Puss o kram mamma

Svar: Det finns ingen riktig formel för aktivitetsfaktorn tyvärr, men för en "normal" individ brukar värdet ligga kring 1.3-1.6 har jag för mig, där 1.3 är en relativt orörlig dag medan 1.6 är lite över medel. Vid ordet "här" i meningen "fylla i er ungefärliga aktivitetsnivå här" finns dock en länk till en sida jag visat dig förut där du kan fylla i dagens samtliga aktiviteter. Den brukar vara ganska rolig att leka runt med, och så får du en ganska bra överblick hur din förbrukning kan ändras vid olika sysslor :) Vad härligt, då förutsätter jag ett dundergympass innan middagen på lördag och även på söndag då så du verkligen kan tillgodogöra dig all den extra energi du kommer få ;)
Kram!
Sofia

2013-02-27 @ 22:19:16
Anne-Marie

Nu såg jag länken och jag fyllde i en ganska orörlig dag och då blev det 1.36 för mig och då kunde jag äta 1849 kcal. Kan det stämma tror du? kram mamm

Svar: Det kan nog absolut stämma. Det innebär alltså att om du äter runt ~1850 kcal/dag kommer du att vara viktstabil. Så runt 1350 kcal är en bra utgångspunkt för viktnedgång :)
Sofia

2013-02-28 @ 19:31:51
Annica

Åh, vad du är insatt i detta Fia-Lotta <3
Jag har varit dålig på att läsa bloggen de senaste dagarna ... kan man lägga in så att man får en liten pling i mobilen när du uppdaterar bloggen. Ja, nu blev det en teknisk fråga ...

Svar: Det finns något som heter bloglovin där man kan följa bloggar tror jag. Är dock inte så bra på det tekniska, men kolla in bloglovin och se om det går där :)
Sofia

2013-03-01 @ 16:24:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ankanochmamma.blogg.se

En kost- och träningsblogg tillägnad mor och gudmor!

RSS 2.0