Optimala repetitionsantal

Först och främst vill jag börja med att berömma både gudmor och mamma för sina fantastiska insatser. Annika som gått ner flera kilon på bara några veckor, och mamma som blivit otroligt mycket starkare på kort tid. Mamsen har gått från att kämpa med några kilon i hantelpressen till att idag få imponerade blickar av grabbarna på gymmet för sina 10 kg-hantlar - grymt jobbat!
 
Annika och jag pratade även lite tidigare idag om vilket antal repetitioner som är bäst att sträva efter på gymmet. Kort brukar man dela upp repetitionsantalet följande:
 
4-6 reps : styrka
8-12 reps : volym
15+ reps : uthållighet
 
Detta innebär alltså att intervallet 4-6 repetitioner är mest gynnsamt om ens främsta fokus är styrka. Tyngd- och styreklyftare brukar således hålla sig inom detta intervall. 8-12 repetitioner är mest muskelfrämjande, och därför brukar bodybuilders hålla sig inom denna ram. 15+ är främst för uthållighet, vilket kan vara bra för vissa uthållighetssporter. Min rekommendation är att blanda de två första intervallerna, och att i vissa övningar köra för styrka och andra för volym. På så sätt bygger du en stark kropp både fysiskt och visuellt. Viktigt att komma ihåg är att du självklart får synbara muskler av det mindre intervallet, liksom blir starkare av det lite högre intervallet, skillnaden är vilket som blir fokus och kommer först.
 
Ett annat tips för att du ständigt ska utvecklas är att börja med t.ex. 8 repetitioner för volym. Målet nästa pass är då att du ska ta minst 9 repetitioner av samma vikt, och nästa pass 10 osv. När du klarar 12 repetitioner på egen hand är det dags att höja vikten. Med denna nya vikt klara du troligen inte lika många repetitioner, och därmed börjar cykeln om. Alltså - varje gång du klarar 12 repetitioner på egen hand bör du höja vikten!
 


Kommentarer
Annica

JA! Visst är jag duktig. I går gjorde jag kondition i ca 30 minuter och sen styreträning i ca 45 min. Jag gjorde 20 repetitioner på varje övning. Det känns idag kan jag säga.

Malin och jag körde tom benpress :-)

Svar: Vad härligt Annica! Är så roligt att höra om hur du kämpar på, och vilka resultat du får! Hejaheja! :D
Sofia

2013-03-25 @ 11:16:16
Anonym

Hejsan.
Råkade av en slump hamna på din blogg. Är själv en del
på gymmet med mål som mer muskler och sedan
till sommaren gå ner i fettprocent. Men har en fråga
angående kondition och gym. Är det inte bättre att köra
styrka först och sedan avsluta med Cardio..?Eller har jag helt fel?
Såg bilder på dun pojkvän på hans blogg, imponerad, hälsa bra jobbat! Med vänlig hälsning, Vivvi

2014-01-02 @ 00:31:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ankanochmamma.blogg.se

En kost- och träningsblogg tillägnad mor och gudmor!

RSS 2.0