Vad är era mål?

Något som går hand i hand med progression är målsättning. Det blir otroligt mycket lättare att ge allt om man har ett mål med varför man gör det man gör. Att tappa en viss mängd fett/vikt kan absolut vara ett sådant mål, men det är bra att komplettera med styrke-/konditionsmässiga mål. Detta gör att man har något konkret att sträva efter varje pass, förutom att bränna så mycket kalorier som möjligt. Det är viktigt att målen är utmanande, men ändå realistiska. Har man all tid i världen och ett extremt intresse för något kan ett mål som "att bli bäst i världen på golf" vara helt realistiskt, men för de flesta av oss är detta omöjligt att uppnå då livet kommer emellan. Målet bör dock vara tillräckligt högt satt för att kräva lite arbete, tanken är ju att de ska motivera en att nå nya höjder. 
 
Själv har jag precis uppnått ett mål jag har haft ett bra tag nu - 300 kg (!) i benpressen! 
 
 
Andreas som jobbar i receptionen och som PT på gymmet blev så imponerad att han fotade och ska lägga upp den bilden på gymmets facebooksida som inspiration. Tänk att lilla jag ska få agera inspiration för ett byggargym! 
 
Som om inte det vore nog, så lyckades jag äntligen med ett annat av mina mål idag - 100 kg marklyft. Detta är endast ett steg på vägen mot mitt mål om 120 kg (ca dubbla kroppsvikten), men vilken skön milstolpe att överkomma!
 
Så, min plan är att vi nu ska sätta lite mål tillsammans! Mina mål till sommaren (1a juni):
 
120 kg x 1 marklyft (100 kg idag)
20 kg x 6 axelpress med hantlar (16x5 idag)
5 pullups (2 idag)
90 kg x 1 knäböj (60 kg idag)
 
Anledningen till att jag tror att det är realistiskt att höja knäböjen så pass rejält är för att jag varit alldeles för dålig på att träna böjen tidigare, av den enkla anledningen att jag inte fått in tekniken och hellre kört benpress. Men nu när jag satt 300 kg känner jag att jag vill ge knäböjen en chans till, och när jag fått in rätt teknik bör utvecklingen gå relativt snabbt, styrkan finns ju där. Men nu till något viktigare: Vad är era mål? 
 
Såg häromdagen att jag fått lite fler läsare - jättekul, välkomna hit! Var gärna med ni också och skriv era mål i kommentarsfältet, så gör vi en gemensam resa mot vår starkaste/snabbaste/mest uthålliga sommar någonsin! Alla mål som är mätbara går bra - springa en viss sträcka på en viss tid, lyfta en viss vikt eller kanske en kombination av båda. Om någon har någon fråga eller fundering så hjälper jag gärna till, skriv en kommentar nedan så svarar jag så gott jag kan :) 
 
Ha en fantastisk kväll allihopa!
 
 


Kommentarer
Annica

Mitt mål är att kunna/orka springa 7,5 kilometer igen - nu i sommar.

Är det ett OK mål för mig tycker du skruttan?

P&K

Svar: Det beror helt på hur långt du orkar springa idag! Jag skulle dessutom föreslå att du lägger till en tidsaspekt till detta mål, alltså att du ska kunna springa 7,5 km under en viss tid. Det behöver verkligen inte vara någon rekordtid, men att lägga till en maxtid gör målet snäppet mer utmanande, och gör därmed att du måste jobba snäppet hårdare för att nå dit. Detta kommer förhoppningsvis både att få positiva effekter på din kroppskomposition och på hur mycket tid och energi du lägger på att nå ditt mål. Lycka till nu Ankan, jag tror på dig! Kram
Sofia

2013-03-08 @ 11:08:54
Anne-Marie

Ja det är kanske dags nu att konkretisera målen. Mina mål till den 1 juni är:
20 armhävningar (13 gjorde jag igår)
Benpress 200 kg x 1. (I veckan tog jag 150 kg x 10.)
Springa 3 km på 18 min.

Vad säger du? Är de realistiska?

Tänker tillbaka på när du var runt 10 och helst satt i soffan och åt godis med din bästis Frida. Vilken skillnad? Men har du väl bestämt dig så brukar du ju göra det fullt. Jag tror att Marcus inspirerat dig och nu inspirerar du både mig, ankan och grabbarna på gymmet. Vilken utveckling!!! Kram



Svar: Målen ser jättebra ut mamma! Som jag skriver i mitt senaste inlägg så tycker jag att du ska lägga till marklyft också, för att få ytterligare ett rent styrkemål. Detta gör också att du får ett bålstabilitetsmål, vilket är viktigt för en kontorsråtta som du :)
Hihi ja tänka sig, det känns att det var ett tag sen det där! Nu är det din tur att visa att 50+ är den bästa åldern för att komma i form! Kramis!
Sofia

2013-03-09 @ 09:01:18
Annica

@Byllan ... jag pratade med Emelie igår kväll. Hon är lika intresserad av kroppen, motion för att må bra, ett näringsriktigt intag av föda mm mm. Gjorde samma reflektion som du här ovan. Vad var det som hände? Dom är kloka dom små :-)

@Sofia ... skillnaden på Lidl´s kvarg 0,5% och ICA´s egen 0,1%. Same, same???

Svar: Ja i princip, skillnaden är för liten för att bry sig om i varje fall! Köp den billigaste skulle jag säga, jag köper oftast ICA Basic nu när den kommit ut. Kesellas lättkvarg är dock den godaste med bäst konsistens, men samtidigt hutlöst mycket dyrare, så den köper jag bara om allt annat är slut och jag vill lyxa till det :)
Sofia

2013-03-09 @ 11:52:05
Annica

MÅL: Jag fattar. Tänkte löpning för det mådde jag så himla bra av när jag sprang förut.

Förstod från Emelie igår vad viktig styrketräning är. Ja, jag ... jag SKA!! Mål kommer.

Svar: Ja hon har så rätt så Emlan, styrketräning är det absolut bästa. T.ex. förebygger styrketräning benskörhet i större omsträckning jämfört med löpning, och ger även bättre bålstabilitet och därmed hållning. Med det sagt så är den bästa träningen den som blir av, så om du mår bra av löpning tycker jag definitivt att du ska löpa på! Komplettera gärna löpningen med lite styrka bara, så får du bra och allsidig träning så du håller dig frisk länge :) Ser fram emot de nya målen!
Sofia

2013-03-09 @ 11:53:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ankanochmamma.blogg.se

En kost- och träningsblogg tillägnad mor och gudmor!

RSS 2.0