Varsågod Ankan!

Ja du Ankan, nu har du fått som du vill. En hälsoblogg bara tillägnad dig och mamsen. Kul va? Denna blogg får därmed bli precis vad ni vill ha ut av den, så ställ gärna frågor som jag kan försöka svara på så gott jag kan.
 
Om det är någon annan som fastnar vid denna blogg så kan jag börja med att ge en liten bakgrund till hur den kom till. Jag är en 23-årig student som tillsammans med min pojkvän Marcus är väldigt inne i kost- och träningssvängen. Marcus tävlade sin första bodybuildingtävling i december 2012, och trots att jag aldrig tävlat tränar vi relativt lika och allt som oftast tillsammans (för Marcus formcheck, kolla in www.mackansvarar.blogg.se).
 
För någon vecka sedan satt jag, mamma och min gudmor Annika i soffan hemma hos mina föräldrar och gled in på ämnet diet. Jag hade några veckor tidigare skrivit ett individanpassat kostschema till min mamma, och Annica undrade om hon också kunde få ett. Vi beslutade oss för att hon till en början kunde få ett likadant som mamma, och revidera det med tiden om det inte passade. Mamma har gått ner 2,2 kg på 3 veckor med detta schema nu, vilket får anses vara riktigt bra för en kvinna om 50+. Ovanpå kosten har styrketräning och lunchpromenader ordinerats, allt för att passa in i vardagen. För att mamma och gudmor ska orka köra på med sina dieter (för alla som provat vet att det inte alltid är det roligaste) önskades en peppande blogg, innehållandes allt från dietrecept till träningstips. Mitt första tips får därmed bli en liten smakkreation jag skapade alldeles nyss, citronkräm kan vi kalla den. Jag åt den till middag (som sagt, student) och la då till frukt, bär och lite nötter, men den går likabra att som den är till mellis eller t.o.m. efterrätt, beroende på sötningsmängd. 
 
Citronkräm á la Fia 
250g kvarg
100 g minikeso
Rivet skal från 1 citron
Saften av 1/2 citron
Stevia efter tycke och smak
 
Blanda ihop samtliga ingredienser och njut!
 
 
 
Protein
Kolhydrater Fett Kalorier
       
41 12,5 2,25 232,5
 


Kommentarer
Anne-Marie

Ser fram emot att testa receptet imorgon efter träningen kanske passar bra. kram

Svar: Absolut, lägg till lite kolhydrater (frukt, havregryn, en bit bröd etc), om du äter det efter träningen bara :)
Sofia Wickström

2013-02-25 @ 21:18:25
Annica

Gudmor, som förövrigt stavar Annica med C men Ankan med K (Jag vet, helt inkonsekvent!) är superglad för denna blogg. Du har inspirerat mig att äta nyttigt nu i över en vecka nu. Jag har inte vägt mig, för jag har nog gömt vågen allt för väl, men tror faktiskt att det börjar hända något. Har i alla fall köpt en hushållsvåg och väger kött och fisk och allt annat som inte är i behändiga portionsburkar.

Kvargen går toppenbra att äta med lite Fun light som du sa, eller om jag lyxar till det som idag, med en färsk passionsfrukt. Bara 18 kcl eller nåt enligt appen du tipsade om. Puss på dig min fina guddotter! <3


Svar: Men oj så pinsamt, ledsen för det gudmor! Det är lite som småbarn som inte vet vad mamma heter annat än mamma. Du är helt enkelt bara gudmor för mig :)
Vad kul att det går bra! Ska försöka uppdatera lite behändiga tips allt eftersom här, så dieten går ännu lättare. Hörde av mamma att du kände dig mätt hela tiden, så det bådar väldigt gott det här :)
Sofia Wickström

2013-02-25 @ 21:31:53


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ankanochmamma.blogg.se

En kost- och träningsblogg tillägnad mor och gudmor!

RSS 2.0