Chokladbollar

Igår var jag så otroligt sugen på något litet gott till kaffet, så jag tänkte att jag skulle experimentera lite i köket. Jag bestämde mig för att försöka mig på en hälsosammare version av chokladbollar, då det kändes som ett härligt kaffekomplement. Resultatet: 
 
 
Nyttiga chokladbollar
 
1 dl havregryn
1 msk cashewnötssmör
25 g bakprotein
Sötin + stevia (ung. hälften/hälften, anpassa mängden efter önskad sötningsmängd)
1 msk riven kokos
1 tsk vanlijpulver
1/2 msk hela linfrön
1/2 msk hela skalade sesamfrön
1/2-1 tsk kakao
0,5 dl vatten/kaffe
 
Blanda samtliga ingredienser med en gaffel till en jämn smet. Om kaffesmak önskas på bollarna kan en del av vattnet bytas ut mot vanligt kallt bryggkaffe (går säkert bra att ha i lite snabbkaffepulver istället om man hellre vill det). Rulla smeten till bollar (det blir lite kletigt, men det är så chokladbollar ska vara tycker jag!) Alla ingredienser är ungefärliga då jag inte skrev ned vad jag hade i förrän efter bollarna var klara, så ni får helt enkelt prova er fram. Lycka till :)


Kommentarer
Annica

Mums! Dom ska jag prova vid tillfälle. :-)

2013-03-04 @ 19:20:58
Annica

Du, var hittar man alla saker? Stevia, cashewsmör etc. Och vad är det för skillnad på stevia och sötningsmedel???

Svar: Nu har du fått ett helt inlägg kring detta! Går igenom olika sötningsmedel i morgon :) Kram!
Sofia

2013-03-04 @ 19:22:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ankanochmamma.blogg.se

En kost- och träningsblogg tillägnad mor och gudmor!

RSS 2.0